Hrek>> : Milyen lesz a Forma-1 kvetkez motorja? Nagyinterj az Alpine vezrigazgatjval – 2. rsz |
Milyen lesz a Forma-1 kvetkez motorja? Nagyinterj az Alpine vezrigazgatjval – 2. rsz
2021.08.24. 17:10
Az Alpine vezrigazgatjval, Laurent Rossival beszlgethetett a magyar sajt pr kpviselje, kztk voltunk mi is. A francia mrnk a szoksosnl is szleskrbb betekintst adott abba, hogy milyen szempontokat tart fontosnak egy autgyrt a Forma-1 kvetkez erforrsnak meghatrozsa sorn, mennyire rt egyet Christian Horner kijelentseivel, mirt nem mkdhet mg a sokak ltal csodamegoldsnak vlt hidrogn, s milyen rossz tapasztalat vezetett ahhoz, hogy csak a gyri csapat hasznlja a Viry-ben kszl erforrsokat.
A hidrogn, mint alternatv zemanyag, mr egy ideje izgatja a mrnkk fantzijt, idn pedig nagy lpst tett meg a Toyota a fuji-i 24 rs versenyen: egy gyrilag talaktott Corollval teljestettk a futamot, amelyet nem a Le Mans, Total, Oreca, s Red Bull ltal kzsen fejlesztett H24 prototpusban ltott zemanyagcells erforrs, hanem egy 3 hengeres, hidrognnel hajtott bels gs motor hajtott meg.
A megolds htrnya, hogy jval kisebb hatkonysggal mkdik, mint az zemanyagcells hajtslncok, amelyek egy elektromos motoron keresztl viszik a teljestmnyket a plyra, illetve a krosanyag kibocsjtsuk is jval nagyobb az zemanyagcells trsaikkal szemben, csak a huny ppen a nitrogn-dioxid. Rossi szerint ezeken fell van mg egy pr krlmny, amelyek ellehetetlentik a hidrognes Forma-1-es autk „azonnali” bevezetst.
„Ez is egy olyan terlet, amelyen folyamatosan dolgozunk Viry-ben – de nem felttlenl a Forma-1 szmra. Elmletileg megcsinlhatnnk ezzel a technolgival azokat az ordt V8-as vagy V10-es motorokat, de tbb okbl is nehz megvalstani ezt az tletet. Folykony hidrognre lenne szksgnk, a trozkat pedig mlyen a plyk al, vagy legalbb 200m-re azoktl kne elhelyezni, mert egy berobban tank az egsz plyt leradrozn, ami nem lenne annyira szrakoztat. Ezeken fell komoly befektetsekre lenne szksg a motorgyrtk s a futamot rendez plyk rszrl is.”
„Nem lehetetlen az elkpzels, inkbb attl fgg a megvalsthatsga, hogy kzsen kijelentjk-e, hogy megri a befektetst. Akkor trtnhetne meg ez, ha a trsadalom ltalnosan is a hidrogn fele fordulna. A hidrogn, mint megolds, mr egy ideje ott van a motorgyrtk asztaln, de ez kicsit a tyk vagy a tojs problmra emlkeztet.”
„Ha nincs kiptett infrastruktra, mi nem fogunk hidrognnel hajtott motorokat fejleszteni, a kormnyoknak, Eurpnak egysgesen kne elkteleznie magt egy ilyen befektets mellett, ahogyan az most elkezddtt az elektromos tlthlzatok kialaktsval, addig azonban mi sem fogunk komoly sszegeket befektetni a hidrognbe, amg senki nem mondja azt, hogy akkor minden hidrogn-tankokkal lesz tele.”
„Akkor mg mkdhet a Forma-1 szmra, ha fenntartjuk azt az elvet, hogy az F1 az autipar laboratriuma, szval szerintem az elttnk ll 5-10 vben mg dntst fogunk hozni errl a tmrl.”
Az Alpine F1-es csapata mellett a Prizs melletti Viry-ben tallhat motorrszleget tovbbra is a Renault finanszrozza, s a Forma-1-es motorok tovbbra is a Renault nevt viselik. A 2021-es szezon eltt a Renaultnak a koronavrus-jrvny, s az arra vlaszul bejelentett szably s idpontvltozsok miatt teljesen jra kellett szerveznie a fejlesztsi programjt: az eredeti terv szerint 2021-re s 2022-re is j motorral kszltek volna, azonban a stratgiai dntsk rtelmben 2021-et is beldoztk, hogy 2022-ben mindent egy lapra tegyenek fel.
Azonban amikor jv tlen/tavasszal az els teszten kigurul a plyra az Alpine autja, az lesz az egyetlen, amelyet a francik motorja fog meghajtani. Ezt ltalban risi htrnynak szoks elknyvelni, miutn jval kevesebb adatot gyjtenek majd pldul a 4 csapatot is ellt Mercedeshez kpest, azonban Rossi szerint a rvidtv fejlesztsi terveiknek ez mg elny is lehet, hiszen a 2014 ta sok savat kap, kiss elavult motorrszleg klnsebb kls nyoms nlkl pthette fel jra magt.
„Ez j is volt, mert gyorsabban tudjuk gy fejleszteni a motort, a msok ltal rnk rakott nyoms, elvrsok, krsek nlkl” – mondta Rossi, majd kifejtette, hogy mi ment flre a korbbi egyttmkdseik alatt, br azt nem nevezte meg, hogy a Red Bullra vagy a McLarenre gondolt-e.
„Nehzz vlt a helyzetnk, miutn a partnercsapatunk ltal vlasztott tervezsi filozfia eltrt a sajtunktl, amire vlaszul elkezdtnk olyan motorokat fejleszteni, amelyek nem voltak teljesen egyformk, ms karakterisztikkkal rendelkeztek, s mg csak nem is ugyanazokra a konfigurcikra voltak optimalizlva. Ez a kellettnl jobban szthzta a csapatot, s nem is igazn volt sok rtelme az egyttmkdsnk szempontjbl, mert vagy az kvnsgaikat teljestettk, vagy a sajt csapatunkt, vagy legrosszabb esetben egyiket sem.”
„Kicsit megknnyebblst jelentett az, hogy csak magunkra koncentrlhattunk, de termszetesen a jvben majd szvesen ltnnk 4 motort a meznyben 2 helyett, hiszen ktszer annyi adatot tudnnk szerezni. Szerintem a jvben jobb munkt tudunk majd vgezni, mert egy olyan irny fel haladunk, ahol kisebb a tervezsi, s a szerkezeti szabadsg, gy knnyebben adhatunk majd el egy olyan motort, amelyik nagyon hasonlt a sajtunkra.”
|