Hrek>> : Mit tud Sainz, amit Vettel, Alonso, Prez s Ricciardo nem? |
Mit tud Sainz, amit Vettel, Alonso, Prez s Ricciardo nem?
2021.06.05. 11:36
Az j csapatnl bemutatkozk kzl Carlos Sainznak sikerlt a legjobban az tlls, s ezt Monacban egy dobogs helyezssel igazolta. De mit csinl jobban a tbbieknl?
Ha valaki a szezonkezds eltt tippelt arra, hogy a csapatot vlt versenyzk kzl kit lthatunk elsknt a dobogn nnepelni, valsznleg tbben voksoltak volna a bajnokeslyes Red Bullban l Sergio Prezre, mint a tavaly negyvenves mlypontra jut Ferrarihoz szerzdtt Carlos Sainzra. Az v tdik nagydjn mgis a spanyol bontott elszr pezsgt, eredmnyt pedig csak rtkesebb teszi, hogy e msodik hellyel mg csak nem is volt teljesen elgedett, mivel a tempja alapjn gy rezte, nyerni is tudott volna.
„Vasrnap eleinte nem igazn reztem bizsergst, nem tudtam annyira lvezni, mint taln kellett volna. Elg dhs voltam a szombat miatt, s mg mindig bntam, hogy nem llhattam az els sorban” – mondta Bakuban Sainz, utalva a piros zszlval flbeszaktott idmr edzsre, ami megfosztotta annak eslytl, hogy megprblkozzon a pole megszerzsvel.
„Emiatt gy reztem vasrnap, hogy a htvgi tempnk alapjn a msodik hely nem volt elg. De gy is meglett az els dobogm, j eredmnyt szlltottam a csapatnak. Aztn ahogy teltek a napok, egyre jobban tudtam rlni ennek, egyre bszkbb lettem a htvgre.”
Sainz szerint a Ferrari lelknek is jt tett Monaco. „J volt. Lttam mindenkin, hogy ez nagy lkst jelentett. Nemcsak a dobog, a htvgi tempnk is. Monaco nagy leszorters plya, j mechanikus tapadsra s egyenslyra van szksg, s j rzs volt ltni, hogy az egyik legjobbak vagyunk ebben. Lehetett rezni a csapat hangulatn is, hogy mennyire.”
A remekls egyben azt is megmutatta, hogy hamar sszeszokott j csapatval s autjval. Gyorsabban, mint brmelyik msik csapatot vlt kollgja. „Jobban rzem magam, magabiztosabb vagyok Monaco utn. J rzs az els ferraris dobogdat egy olyan helyen megszerezni, mint Monaco. Ez mg jobb rzst jelent, lkst ad az nbizalomnak, s a gyrban is rzik, hogy megtrl a kemny munkjuk” – ismerte el.
Noha az autk versenykpessge s karaktere nagyban befolysolja, hogy a csapatuknl j versenyzk hogyan boldogulnak, a csapattrsakhoz mrve mg gy is elmondhat, hogy Sainz gyorsabban vette az akadlyokat, mint Prez a Red Bullnl, Sebastian Vettel az Aston Martinnl, Daniel Ricciardo a McLarennl vagy Fernando Alonso az Alpine-nl.
De mit csinl jobban a spanyol, mit tud, amit a tbbiek nem?
„Nem igazn tudom” – gondolkodott el Sainz. „Csak azt tudom elmondani, amit n csinltam. Mg mindig nem rtnk clt, mg mindig dolgozunk a javulsrt. Sok idt tltk a gyrban s prblom az aut minden rszlett megrteni, hogy lssam, hogyan kell vezetni, mirt olyan gyors Charles az idmrkn, mit csinl, prblok tanulni ebbl. Az F1-es autk nagyon sszetettek, nagyon sok dolgot csinlhatsz a piltaflkben, vltoztathatod az eszkzeidet, a belltsokat. Nagyon bonyolultak, s idt, energit kell fektetned ebbe.”
„Ha viszont emellett versenyzknt nincs meg a kapacitsod az alkalmazkodsra, akkor ez az egsz lehetetlensg. n vltoztattam a vezetsi stlusomon, nyitott vagyok, tudom, hogy amit a McLarennl csinltam, az a Ferrarinl taln nem mkdik. Sok mindenen vltoztatnom kellett. Nagyon sszetett ez, tbb id kne az elmagyarzshoz. s sok olyan bizalmas dolog is van, amirl tl sokat nem beszlhetek.”
Volt mclarenes csapattrsa, Lando Norris Monacban azt mondta, Sainz legnagyobb erssgt az alkalmazkodkpessg jelenti. Szerinte a spanyol a stlushoz nem passzol autkat is kpes volt gyorsan vezetni, s ez az, ami utdjnak, Daniel Ricciardnak nem megy olyan jl a McLaren nehezen s furcsn vezethet autjval.
A korbbi F1-es versenyz, Marc Surer szerint lehetsges, hogy ez egyszer genetika, s Sainz a raliversenyz idsebb Carlos Sainz fiaknt egyszeren jobban kpes alkalmazkodni a kiszmthatatlansghoz, a vltoz krlmnyekhez.
Hogy az ilyesmi vele szletett adottsg-e, vagy elsajtthat kpessg, azon persze lehetne vitatkozni. Sainznak mindenesetre van gyakorlata az alkalmazkodsban, hiszen ht ve tart plyafutsa sorn ngyszer vltott mr csapatot. „Hogy ez elny vagy sem, az attl fgg. Nzhetjk ezt gy is, hogy nem idelis ilyen gyakran vltogatni a csapatokat, mivel a fejed tele van vezetsi stlusokkal s belltsokkal. De mindent megteszek, kemnyen dolgozom. Az alsbb kategrikban is ezt csinltam: alkalmazkodtam a klnbz autkhoz, s ezt nagyon lveztem.”
„Megvan a gyakorlatom, hiszen t-hat ven bell ngy klnbz csapatnl voltam, s rbresztett arra, hogy mennyire klnbzek az F1-es autk.”
„Amikor elszr mentem ezen keresztl, s a Toro Rosstl a Renault-hoz mentem, azt gondoltam: rendben, ez a kt aut teljesen klnbz, de taln ez csak kivtel. De aztn amikor a Renault-tl a McLarenhez mentem, jra teljesen ms volt, s most ugyanez van a McLaren s a Ferrari kztt is. Ez felnyitotta a szemem, hogy mennyire ms minden e ngy csapatnl, s mennyire fontos alkalmazkodnod.”
„Amikor a Renault-hoz kerltem, az els versenyen megvolt a tempm, de az utols kt tized hinyzott, mivel nem lltak rendelkezsemre az eszkzk, mint a differencilm hangolsa, a motorfk ismerete. Aztn ugyanez megvolt a McLarennl is, s bizonyra most a Ferrarinl is. A lnyeget a belltsi varicik jelentik, amiket az egyes plykon hasznlhatsz. Nem annyira az aerodinamikai vagy mechanikus oldal szmt. Egyszeren vek tapasztalatra van szksged egy autval ahhoz, hogy tudd, milyen irnyok vannak, illetve mely plykon mkdik az aut.”
A rszletekre val odafigyelse s a technikai oldalban val elmerlse miatt magt korbban mr „kocknak” is nevez Sainznak ez a fajta kihvs rezheten fekszik. sem tagadja, lvezi a dolgot. „Igen, nagyon. Maga a kihvs lvezetes. Nem annyira lvezetes, amikor a plyn vagy s hinyzik kt-hrom tized, s meg kell erltetned magad, hogy megtalld. Versenyzknt ki kell lpned a komfortzndbl. Csinlsz egy jnak gondolt krt, aztn Charles jn, s kihoz a komfortzndbl. Ilyenkor nyitottnak kell lenned, meg kell nzned, mit csinl, s vltoztatnod kell kicsit a stlusodon. Maga a folyamat lvezetes, de vannak pillanatok, amik nem lvezetesek, mert nem a komfortzndban vagy” – mondta e furcsa kettssgrl.
Ugyanez a knyelmetlensg taln nem minden sorstrsnak zlik ennyire. Elvgre ahogyan az F1-es autk, gy az F1-es versenyzk is teljesen msok lehetnek. s a legszebb az egszben, hogy msknt is elrhetnek ugyanolyan szintet.
|