Hírek>> : Miért kellett mennie Montezemolónak, és mi lesz most a Ferrarival? |
Miért kellett mennie Montezemolónak, és mi lesz most a Ferrarival?
2014.09.10. 17:36
Türelmet kér a szurkolóktól a Ferrari új elnöke, Sergio Marchionne, aki hangsúlyozta, nem ideiglenesen veszi át az olasz autógyár irányítását. A Fiattól érkező szakember és elődje, Luca di Montezemolo közös sajtótájékoztatót tartott.
Reggel kiadott közleménye után a sajtó képviselői előtt személyesen is elbúcsúzott a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo. Az olasz hivatalosan október 13-ától távozik a posztjáról, átadva helyét a Fiat ügyvezető igazgatójának, Sergio Marchionnének, aki szintén jelen volt a délutáni sajtóeseményen.
Marchionne kijelentette, mindent elkövet annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb versenyképes autót biztosítson a Scuderia bajnokainak, Fernando Alonsónak és Kimi Räikkönennek. „Idén ez már nehéz lesz, most előbb a jelenlegi helyzetet kell rendbe tenni, valamint megalapozni az újrakezdést a következő évre” – fogalmazott a 67 esztendős olasz. „A Forma–1 a Ferrari DNS-ében van, továbbra is minden erőnkkel a sikerekért dolgozunk majd. Szeretnénk megóvni mindazt, amit Maranellóban létrehoztak.”
Montezemolo könnyes szemmel búcsúzott. „Megtettem, ami a kötelességem volt, most egy korszak véget ért. Jelenleg egy teljes újjászerveződés zajlik, hogy a csapat szervezetét megújíthassák. Ez a megfelelő pillanat a vállalat elhagyására” – fogalmazott a vörösöket 1991 óta irányító Montezemolo.
„Ez egy fontos nap, mivel ma 23 év után lemondtam elnöki pozíciómról a Ferrarinál. Ez egy korszak vége, ami nagyon fontos a cég számára, amely most egy új korszakba lép – remélem, hogy hasonlóan jóba, újba, de másba. Büszkén mondhatom, hogy a cégünknek fontos szerep jut az anyavállalatunk Wall Streetre lépésében.”
Amerikai Ferrari?
Montezemolo ezzel a szakértők szerint távozásának legfőbb indokát jelentő változásra utalt: a Fiat-Chrysler társulás (FCA) ugyanis hamarosan meg kívánja hódítani az amerikai tőzsdét, s ebben 90%-os többségi tulajdonosként kulcsszerepet szán a Ferrarinak. A Reuters szerint Montezemolo és Marchionne között már hónapok óta ellentét alakult ki a Scuderia jövőjéről, mivel az elnök szerette volna megőrizni a Ferrari függetlenségét, míg a Fiat a Chryslerrel való egyesülés révén szeretne valós kihívójává válni a BMW és a Volkswagen-csoportnak. A Fiat élén 2004 óta tevékenykedő Marchionne ebben amolyan ütőkártyaként használná fel a sportautógyártót, mely az elmúlt években meglehetősen népszerűvé vált a tengerentúlon. Montezemolo alatt azután kezdett inogni a talaj, hogy nem kapott helyet az FCA elnökségében, idén márciusban pedig az is árulkodó volt, hogy már el sem utazott Detroitba, ahol a Fiat vezetői ambiciózus terveiket prezentálták a következő öt évre.
A sajtótájékoztatón Marchionne megköszönte Montezemolo munkáját, s hangsúlyozta: hogy egy Fiat-ember kerül a Scuderia élére, még nem jelenti azt, hogy a Ferrari ne őrizhetné meg függetlenségét, sem pedig azt, hogy a gyárat Amerikába költöztetik. „Nincs olyan tervünk, hogy beolvasszuk a Ferrarit a Fiat-Chryslerbe. Szeretném óvni a Ferrari különállóságát, nem szeretnénk beszennyezni azt a tömeggyártásba vonással. Egy amerikai Ferrari? Hogy Ferrarit gyártsanak máshol, az még ötletnek is rossz. A cég jó állapotban van, a változás hátterében pedig nem a vezetőség gyengesége állt. A sport létfontosságú, és mindent megteszünk azért, hogy újra sikeressé váljunk. Vissza kell térnünk a győztesek útjára” – idézte a La Gazetta dello Sport.
„Azt hittem, hogy a következő évben fejezem be a karrieremet”
Ami a Ferrari üzleti helyzetét illeti, valóban nem lehet panasz Montezemolo munkájára. A cég ilyen téren rekordokat döntöget: nagyjából hétezer autót adnak el évente, tavaly 2,34 millió eurós rekordbevételt termeltek, s ezzel 15,6%-os növekedést értek el – elsősorban amerikai sikereiknek köszönhetően.
Montezemolo Enzo Ferrari halála után a romjaiból építette újjá az F1-es csapatot, s az 1990-es évek elején ő alapozta meg a későbbi, 2000 és 2004 közötti (vagy inkább 1996 és 2006 közötti) nagy sikerkorszakot is. Az elmúlt években azonban ezen a téren kudarcot vallott, amit a csapat idei szereplése is bizonyít. Fernando Alonsóék tavaly május óta egyetlen futamot sem nyertek. „Alábecsültük az új F1-es motorokat, ez a valódi probléma – mondta ezzel kapcsolatban Montezemolo. – Ez egy nagyon rossz szezon számunkra, de minden adott ahhoz, hogy újra nyerni tudjunk, köszönhetően a kemény munkának. Remélhetőleg a szabályok lehetővé teszik majd, hogy az év során is fejleszthessük a motorokat. Azt hittem, hogy a következő évben fejezem be a karrieremet, de ez most egy új korszak a Wall Streetre lépéssel. Szeretnék köszönetet mondani azoknak a férfiaknak és nőknek, akik a Ferrarinál dolgoznak, a rajongóknak, akik mindig mellettünk álltak. De gondolok arra az emberre és versenyzőre is, akivel nagyszerű dolgokat vittünk véghez: Michael Schumacherre.”
Marchionne a sajtótájékoztatón kijelentette, a pletykákkal ellentétben nem csak ideiglenesen veszi át az elnöki pozíciót. Mint ismert, korábban szóba került, hogy hosszabb távon a Ferrari jelenlegi csapatfőnöke, Marco Mattiacci lép Montezemolo helyébe, a csapatot pedig egy F1-ben jártasabb szakember irányítja tovább. Esélyesként Ross Brawnt, s újabban Bob Bellt is emlegették.
|