Hírek>> : Megtörik-e a Pirellit a kemény kritikák? |
Megtörik-e a Pirellit a kemény kritikák?
2013.04.04. 12:14
Vajon megtörik-e a Pirelli az ismét egyre erősödő kritikák nyomására, és konzervatívabb stratégiára vált-e az idei év második felében? A szakértők az előző szezonra alapozva biztosra veszik, hogy a bírálatokat hárító hozzáállás ellenére az olasz gyártó reagálni fog a Red Bull kritikájára.
A Red Bull és a Mercedes is élesen bírálta a 2013-as abroncsokat Malajziát követően, ám Paul Hembery nemrég azt mondta, amíg ezen hangok vannak kisebbségben, nem foglalkoznak az őket érő kritikákkal – ráadásul ha hallgatnának a címvédő véleményére, a mezőny többsége joggal vádolhatná őket részrehajlással.
A Pirelli szerint amúgy is korai még ítéletet mondani gyorsan kopó gumijaikról, mivel az év előrehaladtával a csapatok egyre jobban kiismerik autójukat és a gumikat, s ezáltal egyre kevesebb gondjuk lesz velük – akárcsak 2012-ben.
James Allison, a Lotus technikai igazgatója szerint viszont az olaszok mellébeszélnek, az előző esztendőben ugyanis nem a csapatok fejlesztései, sokkal inkább a Pirelli hozzáállásának megváltozása miatt konszolidálódott a gumihelyzet.
„2012-ben a szezon első és utolsó fele között a fő különbséget nem az jelentette, hogy a szakemberek többet tudtak meg a gumikról. Ez egy gyakran hangoztatott félreértés” – magyarázza Allison a szakíró James Allennek adott interjújában. „A gumik a végén egyszerűen keményebbek voltak, mint azt a pályaviszonyok megkövetelték. Ez vezetett a – szerintem – kevésbé izgalmas versenyekhez az év második felében.”
Tény, a Pirelli tavaly elismerte, szándékosan voltak óvatosak a gumiválasztással az év hajrájában; ám idén visszatértek a korábbi agresszív hozzáállásukhoz. Miután azonban 2012-ben is sok kritika érte a gyártót, nem kizárt, hogy a Red Bull és a Mercedes mostani bírálatai előbb-utóbb ezúttal is cél értnek. Mark Gillan, a Williams egykori főmérnöke szerint legalábbis hamarosan ismét változtatni kényszerülnek az olaszok.
„A gumiválasztás a szezon elején igen agresszív volt. Hatalmas különbségek voltak a keményebb és a lágyabb keverékek között. A nyomás viszont egyre nagyobb lesz, ők pedig konzervatívabbá válnak majd a gumiválasztás terén – akárcsak az előző esztendő végén.”
Gillan immáron független kívülállóként mindazonáltal hozzáteszi: „Nézőként érdekesnek találom a jelenlegi helyzetet.”
A Pirelli által elidézett szituáció kétségkívül megnehezíti a csapatok és a versenyzők dolgát. James Allison szavaiból egyértelműen kitűnik, mennyire összetett feladatot jelent jól boldogulni az idei gumikkal.
„Ezek a gumik óvatos bánásmódot igényelnek a versenyzőtől, továbbá egy kiváló egyensúllyal rendelkező autót. Mindezt egy olyan versenyen, ahol állandó a helycsere az élen, és amely során nem tudni, ki nyer majd hatvan kör után – még akkor sem, ha az időmérők alapján egyértelműnek tűnnek az erőviszonyok” – vázolta a jelenlegi kiszámíthatatlanságot a szakember.
A kérdés már csak az, vajon meddig marad így.
|