Hírek>> : Rejtélyes lyuk az F138 orrán – vajon meddig marad ott? |
Rejtélyes lyuk az F138 orrán – vajon meddig marad ott?
2013.02.13. 12:49
Pénteken egy érdekes nyílást vágtak az F138 orrába, aminek funkciójáról és legalitásáról megoszlanak a vélemények. A megoldással csak Pedro de la Rosa körözött.
A Ferrari csak pénteken vitte pályára azt az orrészt, melynek aljába – a karosszéria teljes szélességét átfogó – lyukat alakítottak ki a tervezők. Valószínűleg nem véletlen az időzítés: péntek délutánra az újságírók és a fotósok többsége elhagyta a pályát, így kisebb volt az esélye annak, hogy még aznap felfigyelnek a nyílásra. Ráadásul de la Rosa mindössze két kört tudott menni délelőtt, és a hosszas szerelés órákat vett igénybe, így még kisebb figyelem terelődött az F138-ra.
Kérdés, hogy mire szolgál a nyílás, és szabályosnak minősül-e az FIA előtt – amennyiben megtartják a továbbiakban is. Mivel a Ferrari végig a túlmelegedéssel küzdött a héten, az a legvalószínűbb, hogy a hűtés fokozására alkalmazták. Mindazonáltal a nyílás túl nagy és rossz pozícióban van ahhoz, hogy a versenyző kapjon rajta friss fuvallatot – ráadásul igen erős huzatra számíthatna ekkora beömlőn keresztül. Valószínűleg az elektromos berendezések vagy a KERS akkumulátorának hűtéséra alkalmazták, mely az ülés mögött van elhelyezve.
Aerodinamikai célokra nem lehet használni, mivel az FIA szigorúan tiltja azt, hogy az orrészen ilyen célt szolgáló nyílást vágjanak.(Tavaly a Red Bull és a Sauber megoldása miatt voltak viták.) A Ferrari már három évvel korábban is kialakított egy nyílást az aktuális gép orrkúpján, de az akkor még a felső részen volt elhelyezve. Az ilyen lyuk csak akkor megengedett, ha valóban a versenyzőt hivatott hűteni. Barcelonában kiderül, hogy még mindig ott lesz-e.
|