Hírek>> : A Pirelli a jövőben szívesen tesztelne Európán kívül |
A Pirelli a jövőben szívesen tesztelne Európán kívül
2013.02.13. 12:42
A jerezi tesztet követően a szakemberek és a versenyzők sem mertek végső ítéletet mondani a Pirelli 2013-as változásairól, mivel a spanyol pálya és a hűvös időjárás is megtévesztően hathatott a gumik viselkedésére. Paul Hembery úgy véli, az eddigi információkból az máris kiderült, hogy elérték céljukat, ám szerinte a pontosabb képért a jövőben talán érdemesebb lenne Európán kívül tesztelniük.
A Pirelli idén több változást is alkalmazott gumijain. A keveréken és a szerkezeten egyaránt módosítottak, amelytől jobb teljesítményt, de a versenyek izgalma szempontjából fontos gyorsabb kopást is vártak. Az első téli teszt ugyanakkor egyelőre csak kevés támpontot adott a gumik változásáról, Jerez ugyanis köztudottan agresszív pálya, durva aszfaltfelülete miatt az átlagosnál jobban falja a gumikat.
A résztvevők elmondása szerint idén ráadásul még durvábbá vált a felület, ami a hűvös időjárás miatt nehézzé tette az új abroncsok kiértékelését. A kopás a köridőkből érezhetően nagyobb volt – ezt a versenyzők is elmondták –, ám hogy mi várható idény közben, egyelőre rejtély.
„Az aszfalt minősége miatt ez a pálya nem jó viszonyítási alap.” – nyilatkozta Paul Hembery a Formula1.com-nak. „Úgy tűnik, jó úton járunk a változtatásokkal: a gumik gyorsabbak, mint előző évi változataik, ráadásul nagyobb tartományban üzemelnek. A jerezi körülmények viszont nem ideálisak, hiszen ez egy extrém pálya a kopást tekintve – a legextrémebb azon pályák közül, amelyeken az év során megfordulunk –, emiatt nehéz volt bármiféle következtetést is levonni. A pálya talán még az előző éveknél is durvábbá vált.”
Ross Brawn nemrég azt nyilatkozta, a gumikról talán még Barcelonában sem kapnak majd pontosabb képet, mert bár a pálya jobb viszonyítási alapot jelent, a hőmérséklet feltehetően ott sem lesz olyan magas, mint a szezon nagy részében. Hembery szerint a jövőben az jelenthetne megoldást a gumik pontosabb kiértékelésére, ha Európán kívülre tennék át a téli teszteket. „Úgy vélem, jövőre talán Bahreinbe vagy Abu-Dzabiba kéne mennünk.” – fogalmazott.
A szakember ugyanakkor elmondta, a jerezi gyakorlási így is számos hasznos információval szolgált számukra. „Sok adatot gyűjtöttünk a közepes és a kemény keverékekről, kevesebbet a lágyról és semmit a szuperlágyról.”
„A mérnökök és a versenyzők jó visszajelzéseket adtak. Úgy tűnik tehát, hogy elértük a célunkat. A gumik gyorsabbak lettek, és hamarabb elérik az optimális tapadási szintet. A csúcsteljesítményük ráadásul valamivel tovább is tart.”
A Pirelli célja 2013-ra sem változott: próbálják izgalmassá tenni a versenyeket, és a lehető legjobban összerázni a mezőnyt. „Nagyobb mechanikai tapadást akartunk elérni, hogy háttérbe szorítsuk az aerodinamikát. Ezért is hisszük, hogy a nagy és kisebb csapatok közötti különbség csökkenni fog.”
Az olaszok időközben közzétették, mely keverékeket viszik el a 2013-as év első négy versenyére. Az gyártó korábban azt ígérte, idén agresszívebb stratégiát követ majd a gumiválasztással, mint az előző esztendő második felében. Jelentős változást ugyanakkor egyelőre csak két pályán láthatunk. Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra a szuperlágy–lágy kombinációval vághat neki a mezőny, szemben az előző évben használt lágy–közepes variációkkal, míg Bahrenben a lágy mellett idén a kemény keveréket választhatják a közepes helyett a csapatok. Ausztráliában egyébként első ízben használn majd szuperlágy gumikat a mezőny.
A másik két verseny keverékei ugyanakkor megegyeznek a 2012-ben használtakkal: Malajziában a közepes és a kemény, Kínában a lágy és a közepe Pirellikkel körözhetnek majd a versenyzők.
A Pirelli gumiválasztása az első négy futamra:
Helyszín
|
Keverékek
|
|
Ausztrál Nagydíj
|
szuperlágy
|
közepes
|
Maláj Nagydíj
|
közepes
|
kemény
|
Kínai Nagydíj
|
lágy
|
közepes
|
Bahreini Nagydíj
|
lágy
|
kemény
|
|