Hrek>> : Dnttt az FIA: Silverstone-tl korltozzk a kipufog-diffzor rendszer hasznlatt |
Dnttt az FIA: Silverstone-tl korltozzk a kipufog-diffzor rendszer hasznlatt
2011.06.12. 13:13
Az FIA versenyigazgatja, Charlie Whiting mr hetekkel ezeltt elmondta, hogy tbb csapat is szablyt srt azzal, hogy a kipufog kzbens gzllsnl s fkezsnl is gzokat ramoltat a diffzorhoz, emiatt hamarosan betiltjk a rendszert.
"A kipufog clja, hogy kivezesse a gzokat a motorbl, nem pedig az aerodinamikai hatkonysg nvelse. A mostani rendszereket pedig pontosan erre hasznljk, ami tkzik a szablyokkal" – szgezte le a szakember.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg Kanadban kzlte, hogy a Brit Nagydjtl kezdve korltozzk a kipufog-diffzor rendszerek hasznlatt, jvre pedig teljesen betiltjk, hogy aerodinamikai clokra hasznljk a kipufoggzokat.
A pontos rszletekrl cstrtkn egyeztet az FIA: vrhatan Silverstone-ban mr csak teljes gzads esetn ramoltathatnak kipufoggzokat a diffzorhoz, kzbens gzllsnl s fkezsnl nem.
A rendszer egyik kulcseleme a megfelel motorvezrls: a kvnt aerodinamikai hatst gy rik el, hogy a motor a gzpedl llstl fggetlenl is tbb-kevs lland gzramlst biztost.
A szakrtk szerint tbb csapat is komoly problmkba tkzhet. Ezt a rendszer feltallja, Adrian Newey is elismerte: "Ez egy nagyon sszetett szisztma, amelynek betiltsa esetn sok vltoztatsra lesz szksg. Az aut egyenslya teljesen megvltozik, s a motor tern is problmkba tkzhetnk, ugyanis megvltozik az aggregt htse" – mondta a Red Bull szakembere az Auto Motor und Sport cm szaklapnak.
A McLaren csapatvezetje, Martin Whitmarsh hozztette: "Nem valszn, hogy ez jelentsen befolysolja majd az erviszonyokat, de lesz, akit rzkenyebben rint majd." A hrek szerint a brit csapat mr Barcelonba magval vitte az j kipufog rendszert, gy a bennfentesek szerint a wokingiaknak biztosan nem okoz majd gondot a vltoztats s nem kell megbzhatsgi problmkra sem szmtaniuk."
|