Hrek>> : Elre jelzik az elzseket a tvnzknek |
Elre jelzik az elzseket a tvnzknek
2011.03.16. 19:49
Pontostotta a mozgathat hts szrnyak mkdsre vonatkoz FIA-ellenrzst Charlie Whiting. A Forma-1 versenyigazgatja tbb get krdsre is vlaszt adott a szerkezettel kapcsolatosan.
Msfl httel a Forma-1-es idny kezdete eltt a csapatoknak kikldtt kr-emailben pontostotta a mozgathat szrnyak hasznlatra vonatkoz szablyokat Charlie Whiting, a Forma-1 versenyigazgatja. A mozgathat hts szrnyakkal (angol rvidtssel DRS) az FIA clja az, hogy elsegtse az elzseket, de csak a versenyplya kijellt szakaszain.
"A versenyautk hts szrnyban egy aktivl mechanizmus tallhat, amelyet kizrlag a versenyz irnythat. Azonban a szerkezet csak akkor hozhat mkdsbe, ha a fedlzeti elektronikai egysg (ECU) ezt jelzi a piltnak" - ll Whiting levelben, melynek rszleteit a Forma-1 hivatalos honlapja jelentette meg.
"A pilta eltt halad kocsitl mrt tvolsgot az elzsi szakaszt megelz egyenesben fogjuk mrni, a rszidmr rendszer segtsgvel. Kizrlag akkor adunk szabad jelzst, ha az adott versenyz egy msodpercen bell halad valaki ms mgtt, de csak akkor aktivlhatja a hts szrnyat, amikor elrte az elzsre kijellt szakaszt. Ezeket a szakaszokat valsznleg 600 mterrel a kvetkez kanyar fkpontja eltt fogjuk kijellni - ez azonban vltozhat a tesztelsen s a szabadedzseken sszegyjttt adatok fggvnyben."
Charlie Whiting arra is vlaszt adott, hogy a tvnzk hogyan fogjk tudni kvetni, kinek mikor szabad elzsbe kezdenie a DRS segtsgvel. "A televzis trsasgok elektronikus jelzst kapnak minden alkalommal, amikor egy [kocsiba szerelt] jelad jelt adott, hogy a kpernyn is megjelenthessk a feliratot" - magyarzza az angol szaktekintly.
A formula1.com krdsre, hogy nem tart-e attl, hogy a nzk szemben a versenyirnyts ezltal belefolyna a sorrend eldntsbe, Whiting azt felelte: "Mint mondtuk, a versenyirnytsnak semmifle befolysa nem lesz a versenyek vgkimenetelre. A kocsik [versenyzk] dolga az lesz, hogy egy msodpercen bellre kerljenek egymshoz. Ekkor a rendszer automatikus figyelmeztet szignlt kld ki, amit a versenyz aztn kihasznlhat az elre kijellt szakaszon. Fel sem merlhet teht a versenyirnyts beavatkozsnak lehetsge."
Az eddigi mrsek alapjn 10-12 km/rs sebessgflny lesz elrhet a DRS hasznlatval az egyenesek vgre. Whiting igyekezett megnyugtatni mindenkit a tekintetben is, hogy a szoftver kellen megbzhat lesz.
"gy rtuk meg a szoftvert, hogy a pilta fellbrlhassa a rendszert abban az esetben, ha pldul a tvolsgmr brmilyen okbl meghibsodna. Erre azonban csak gy kerlhet sor, ha a versenyz klnleges utastst kap r a versenyigazgattl. Ha brki jogtalanul hasznlja a szerkezetet (teht nem a megengedett elzsi tvolsgon bell, s nem a kijellt elzsi znban - a szerk.), szigor bntetsre szmthat" - fejtette ki Whiting.
Rubens Barrichello - tbb piltatrsval egyetrtsben -aggodalmait fejezte ki a DRS-sel kapcsolatban. A Williams csapat veternja mr javaslatokat is tett az FIA-nak a rendszer hasznlatra. "gy kellene hasznlni [a DRS-t], hogy tnyleg az elzseket segtse, de a piltk ksrtst rezhetnek, hogy a temps kanyarokat is a szrny hasznlatval vegyk be. [A belga plya hrhedt kanyarja] az Eau Rouge szerintem ilyen lesz s baleseteket is ltunk majd. Tavaly a trdnket kellett emelgetni, hogy mkdjn [az azonos hats F-csatorna], az Eau Rouge-t egy lbbal vettem be, pedig nem ez a cl."
A versenyigazgat azonban mindenkit igyekszik megnyugtatni: "Az utols tesztels sorn sszegyjttt informciink alapjn a kvetkez napokban hatrozunk a rendszer vgs formjrl, s errl rtesteni fogjuk a csapatokat is."
Olyan hrek is szrnyra keltek, hogy nzeteltrs alakult ki Whiting s Jean Todt FIA-elnk kztt, ami a versenyigazgat levltsval is vgzdhetett volna. A jelek szerint azonban Charlie Whiting tovbbra is lvezi a csapatok bizalmt, gy a posztjn maradhat.
|