Hrek>> : A Ferrari ftervezje visszafogott optimizmussal vrja a rajtot |
A Ferrari ftervezje visszafogott optimizmussal vrja a rajtot
2011.01.30. 12:17
Nikolas Tombazis, a Ferrari F1-es istlljnak ftervezje a 2011-es versenyaut maranelli bemutatjn elmondta, az F150 kdjel aut fejlesztsi munklatai mr egy vvel ezeltt megkezddtek, miutn elemeztk az idn bevezetsre kerl j szablyok vrhat hatsait. A Grgorszgban szletett szakember gy rzi, j munkt vgeztek az elmlt tizenkt hnapban, de a tnyleges erviszonyokra csak mrciusban, az els futamon Bahreinben derl majd fny.
- Mikor kezdtek gondolkodni az F150-es projektjn?
Nikolas Tombazis: - Mr akkor, amikor az elz aut elkszlt, ez pedig tavaly janur vgn volt. sszeszedtk az alap elkpzelseket, beszlni kezdtnk az j szablyokrl, s arrl, hogy azok miknt befolysoljk a f alkatrszeket. Ezek utn a szlcsatornban hajtottunk vgre egy programot, hogy megvizsgljuk az j szablyokat.
- Melyek voltak a legfontosabb rszei ennek a feladatnak?
- Szmos lnyeges pont volt, hiszen a szablyok nagyon eltrek a tavalyiaktl. Ebbe az autba ismt bele kellett tennnk a KERS-t (kinetikus energia-visszanyer rendszer), amirl sokat tanultunk kt vvel ezeltt. Azonban most egy j csomagunk van, gy a rendszer beillesztse nem volt ugyanaz. Ezen sokat kellett tprengennk. A msik kihvs az llthat hts lgterel volt. Ez egyike az idei Forma-1-es jdonsgoknak. Egy olyan szrnyat kellett terveznnk, amelyik nem befolysolja a teljestmnyt, amikor a norml helyzetben van, ugyanakkor a lehet legnagyobb sebessget lehet elrni vele az egyenesekben az idmrn, vagy elzs kzben. Ez egy nagyon fontos szegmens volt. A harmadik nagy kihvst az j gumik jelentettk. Ilyen esetben az aut szmos aspektust meg kell vltoztatni a slyeloszts, az els s hts felfggeszts, valamint nhny aerodinamikai elem szempontjbl. Mivel a Pirelli abroncsok teljesen jak, sok munknk volt. Idn nem hasznlhatjuk a duplafedeles diffzort sem, ezrt nagyon ambicizus clt tztnk ki: visszaszerezni az elvesztett teljestmnyt a duplafedeles diffzor nlkl.
- Melyek a leginnovatvabb rszei az F150-esnek?
- Tbb jtst is kidolgoztunk az autra. Nmelyek csupn szmunkra jak, de van olyan, ami sszessgben az F1-ben is j. A hts felfggeszts valban innovatv, akrcsak a hts lgterel rendszer. Ezen kvl tbb jts van, amik csak az els versenyen lesznek lthatak, a mostani autn mg nincsenek rajta, pldul a hts szrny s a kipufogk.
- Tervezknt szeretett volna nagyobb szabadsgot kapni a munka sorn?
- Igen. J lenne, ha nagyobb lenne a szabadsg s tbb az id. A szablyok egyre inkbb korltoz jellegek, de ennek megvan az oka. Ellenkez esetben az autk teljestmnye tl nagy lenne, s taln a Forma-1 kltsgei is magasabbak lennnek a mostaninl. J lenne, ha nagyobb technikai szabadsg lenne, hogy mg kifinomultabb rendszereket tervezhessnk. Az sem lenne baj, ha tbb id llna rendelkezsnkre kt idny kztt, hogy ne rohamtempban kelljen dolgozni az aut egyes rszein.
- Sikerlt elrni a kitztt clt?
- Azt gondoljuk, igen. Olyan clokat tznk ki, amelyek vlemnynk szerint nagyon ambicizusak a szlcsatornban trtn fejleszts, valamint egyes alrendszerek szempontjbl. Az elemzseink alapjn gy vljk, elrtk ezeket a clokat, klnsen az els versennyel kapcsolatban. Ahogy mr elmondtam, a szablyok jak s lehetetlen megmondani, hol llnak a vetlytrsaink. Meggyzdsem, hogy k is komoly clokat tztek ki. Amg nincs az sszes aut a rajtrcson az els futamon, kiss nehz vlaszolni erre a krdsre.
- Vgl egy utols krds: n szerint ktelez a gyzelem idn?
- A Ferrarinl ez majdnem minden vben ktelez. Ez fokozza a nyomst, ugyanakkor soha nem ad egy percet sem a pihensre az ltalunk vgzett munkban.
|