Massa szenvedse
2010.10.16. 18:15
Felipe Massa szenvedseivel van tele a sajt, mr hetek ta - gy az Autoportnl is kln jegyzetet szentelt a tmnak Mark Hughes. Az elismert brit szakr arra keresi a vlaszt, hogy vajon ki lenne az a pilta, aki elg gyors lenne ahhoz, hogy pontokat vegyen el az ellenfelektl, de kzben ne veszlyeztesse Alonso csapaton belli dominancijt. Vagy van egyltaln ilyen versenyz?
Egy hete nem beszl msrl senki az F1 krnykt jl ismerk kzl, mint a Ferrari Donjnak, Luca di Montezemolonak a nyilatkozatrl. Taln tlzs nagy v kvetkeztetseket levonni egyetlen riportbl, m arra mindenkppen megfelelek a Ferrari-elnk szavai, hogy megmutassuk, mi is a legnagyobb hiba a maranelli vezetk Massval kapcsolatos felfogsban.
Elszr is idzzk fel az olasz sportvezet szavait: „Nagy szolglatokat vrok Feliptl a kvetkez versenyeken. Egy nagyszeren teljest, gyors Masst vrok, aki kpes pontokat elvenni a legnagyobb rivlisainktl. Szingaprban ugyan nem volt szerencsje, de minden eslye meg lett volna a gyzelem kzelbe rni. Persze nem ezt vrjuk el tle: mindssze azt, hogy ne sajt magrt versenyezzen, hanem a Ferrari nagy csaldjnak rdekben. Az a pilta ugyanis, aki a sajt rdekeit elrbb tartja, mint az istll cljait, hamar sszetzsbe kerl a csapattal.”
Az ultimtumnak is felfoghat idzetet alaposabban ttekintve az embernek kt megrzse tmad: a) Massa nem tudja megfelel mrtkben segteni a csapatot az elmlt versenyen; b) nem a csapatrt versenyzett eddig, hanem sajt cljairt. A fentebbi kt fl mondat pedig, valljuk be, nehezen sszeilleszthet. Emlkezznk csak vissza, Magyarorszgon Massa negyedik lett (ergo pontokat vett el Jenson Buttontl), Spban hibtlan versenyzssel futott be ugyanerre a helyre (mikzben Alonso kiprdlt), Monzban pedig harmadikknt rt clba, megakadlyozva mindkt Red Bullt a dobog elrsben, nem is beszlve arrl, hogy az els krben tartotta oda az „oldalt” Hamiltonnak, aki el is bcszott a futamtl a koccans kvetkeztben. Szingaprban pedig br az utols helyrl volt knytelen indulni, megmentett nhny pontot sajt maga s a csapat szmra.
Nos, a fentebbi nhny adatbl is lthat, hogy nehz lenne Masst azzal vdolni, nem szolglja elgg a csapat rdekeit. Nem, val igaz, hogy nem verte meg Alonsot (kivve az egy szem Spt), m a csapat rdekei ppen ezt kvnjk leginkbb a jelenlegi helyzetben. Kvlrl nzve azt is nehz rtelmezni, vajon mit jelenthet az, hogy Massa nmagrt versenyez s nem a csapatrt: Montezemolo szavai teht inkbb valamilyen csengknt, bresztknt foghatak fl a brazil pilta szemszgbl. Valami olyasfajta , mr korbban megszletett dnts eredmnye lehet ez a nyilatkozat, melyet egszen addig nem akartak nyilvnossgra hozni, mg Massa formja nem teszi indokoltt a dntst a kzvlemny szemben is.
Klcsns elgedetlensget tapasztalhatunk teht mind a csapat, mind Massa rszrl – s ez gy van mr krlbell a hockenheimi versenyhtvge ta. Massa s a csapat viszonya ugyanis nem a csapatsorrend alkalmazsa miatt romlott meg (ha megromlott egyltaln), hanem amiatt, hogy a Ferrari az egsz szitucit meglehetsen amatr mdon kezelte. Mennyivel jobb lett volna ugyanis, ha mr a verseny eltt tisztzza a csapatvezets, hogy mi a teend, ha Felipe vletlenl jobban kapja el a rajtot Alonsonl?
Annl is inkbb ez lett volna a megolds, hisz a vrsknl mr rgta kilgott a llb – jelesl, hogy a csapat sokkal inkbb Alonsort dolgozik, mint a kis Massrt. Mr a szezon elejn kritizlta ugyanis az istll egy rsze a brazilt, amikor nem engedte el maga mellett a megfelel pillanatban Alonst, aki gy elvesztette eslyt az Ausztrl Nagydj megnyersre.
Olyanok is akadnak persze, akik Massa eddigi egsz ves teljestmnye felett plct trnek, s gy vlik, hogy a brazil az ominzus Nmet Nagydj ta sem tud megfelelen konzisztens teljestmnyt nyjtani. n azonban amond vagyok, hogy ha Massa ugyan elkaphatta volna Vettelt a Magyar Nagydj harmadik helyrt folytatott harcban, ha pr tizeddel gyorsabb, st akr Monzban is fellphetett volna a dobog msodik fokra Button helyre, ha csak nhny tizeddel jobb krket tud futni. Ha azonban ez a nhny tizedes javuls realizldott volna, Massa gyakorlatilag azonos tempt tudott volna futni Alonsoval – s a maranelli csapat eddig nem azt bizonytotta dntseivel, hogy kpes kezelni kt egyenl rang els szm piltt.
2007-2008 sorn ugyan megprbltk mr ezt a Raikknen/Massa prossal, m Aonso szerepvllalsa a csapatnl lehetetlenn tette az egyenslyozs folytatst. A spanyol matador ugyanis olyan szint vezregynisg minden helyzetben, ami lehetetlenn teszi, hogy brkivel egyenl elbnsban rszesljn – klnben Alonso teljestmnye snyli meg a helyzetet. Emlkezhetnk milyen az az Alonso, amelyik nem rzi maga mgtt a csapat felttlen bizalmt: feleltlen, kiegyenslyozatlan s gyakran hibzik – mint azt a McLarennl tlttt vadban tapasztaltuk.
Alonso a Ferrarinl nem kvette el ugyanazt a hibt. Mr a szezon elejn egyrtelmen jelezte, hogy bizony a vezrbikai szerepre jelentkezett Maranellban. s csodlatosan teljestette is a feladatt – a szezon felnl mr nem volt ember a gyrban s krnykn, aki ne gy gondolta volna, hogy a spanyolnak kell visszahdtani a vilgbajnoki cmet a Ferrarinak. Ez a fajta vezr szerep persze csak kt esetben lehetsges: ha a trsad a melletted lv autban tizedekkel lassabb mint te magad, vagy ha ugyanez a trs egyrtelmen a te segtsgedre van szerzdtetve. Massnl ebben a szezonban az els eset ll fenn – m ktsgtelenl valami megtrt benne az utbbi pr hnapban.
Elkpzelhet teht, hogy Massa kptelen lesz megbirkzni a feladattal, s nem veti magt al a ktszeres vilgbajnok spanyolnak. Ebben az esetben csakis az a krds, hogy akkor kinek kellene vltania t? A trtnelemben ugyanis csak nagyon kevs olyan versenyz volt, aki ugyan elg gyors volt ahhoz, hogy egyenlknt kezeljk a csapatnl, mgis beleegyezett abba, hogy aldolgozzon a csapattrsnak. Taln csak Tony Brooks a Vanwall csapatnl 1957-58 sorn, na s persze a csodlatos Ronnie Peterson 1978-ban a Lotusnl. De tud valaki most ilyet mondani?
Ha jl belegondolok, van egy ilyen pilta a mai meznyben. Egy versenyz, aki mr ktsgtelenl F1-es karriere vge fel jr, m mg mindig szupergyors, s akinek biztosan megkoronzn a plyafutst egy szezon a maranelliak tzpiros bszkesgvel… Egy ausztrl sofr, akinek radsul ugyanaz a menedzsere, mint Alonsonak. Na, kirl beszlek?
|