Hrek>> : Hogyan trhetne vissza az lre a Ferrari s a McLaren? |
Hogyan trhetne vissza az lre a Ferrari s a McLaren?
2010.08.22. 22:07
J nhny hnapja mr, hogy szinte minden a Red Bull ellenllhatatlan flnye krl forog a Formula 1 szakberkeiben - meglehetsen furcsa ezt hallani, hiszen az utbbi tz, de taln hsz v esemnyeit is alapveten a McLaren-Ferrari rivalizls hatotta t. Mark Hughes, az Autosport szakrja jegyzetben arra keresi a vlaszt, hogy trhetne vissza szokott helyre a kt patinns grda.
Nem lehet knny gy elmenni nyri sznetre, hogy mg a szllodban is az lebeg a szemed eltt: a Red Bullnak mg a hts szrnyt sem igen ltjuk. Pedig a Ferrari s a McLaren dolgozi, vezeti knytelenek voltak gy nekiltni sznidejk eltltsnek.
A Red Bull pilti mr krlbell egy hnapja szinte rinthetetlenek, krnknt j egy msodperccel gyorsabbak a rivlisoknl. A Ferrari s a McLaren sokig nehezen emsztette meg a dolgot, prbltk kimagyarzni a helyzetet, m Lewis Hamilton a Magyar Nagydj utn nagyon tallan fogalmazott: ez a nyri sznid a lehet legrosszabbkor jtt a csapat szmra.
De vajon tnyleg annyira rossz a helyzet, mint ahogyan elsre ltni vljk? Val igaz, a Spa-Franchochamps-ban rendezend Belga Nagydjig aligha lehet nagyszabs aerodinamikai jtsokat bevetni egyik csapatnl sem, azrt elre sem szabad feladni a kzdelmet. n pldul a magam rszrl biztos vagyok benne, hogy a McLaren pokolian gyors lesz Belgiumban, mr csak az els s a harmadik szektorban lv hossz egyenes szakaszok miatt is, melyekben mindenki msnl jobban mkdhet a wokingiak F-csatornja.
A plya kzps rszn, ahol minden ktsget kizran a Red Bull lesz az r, viszont szinte lehetetlen elzni. Hibaval lehet teht az osztrk istll rendkvli leszorterbeli flnye, hiszen ha esetleg a legfbb rivlisok mgtt tallnk magukat, nem sok eslyk lenne tkzdeni magukat rajtuk. A plya legkivlbb elzsi pontja a Les Combs-nl tallhat, az Eau Rouge mentn felvezet domb tetejn. A Ferrari auti pldul hagyomnyosan remekl mennek a plya ezen szakaszn.
Belgium utn pedig Monzba ltogat a mezny - elg annyit hozztennem, hogy ez az a plya a versenynaptrban, amelyik a leginkbb hasonlt Montralra. Kanada pedig ktsgkvl a Red Bullok eddigi leggyengbb htvgjnek helyszne, hogy ms nem mondjak, eddig kizrlag itt fordult el, hogy nem valamelyik osztrk masina llt a pole pozciban.
A kt Lesmo-kanyarban s a Parabolicban persze szmt majd valamicskt a Red Bullok legends tapadsa, m a plya tbbi rszn inkbb a McLarenek horrorisztikus vgsebessge, s a trkks F-csatorna hatkonysga lesz a dnt. A Ferrari ezzel szemben remek fkjeivel, a fker szablyozsnak pazar kpessgvel tnhet ki, s a fentiek alapjn nem meglep, ha azt mondom: a hrom lcsapat rendkvl kzel lehet egymshoz az olaszorszgi aszfaltcskon.
A bajnoksg kvetkez llomsa Szingapr, amely ugyan nincs annyira kifejezetten a McLaren erssgeire ptve, mint tavaly, de azt sem mondhatnnk, hogy tele va azokkal a temps, gyors kanyarokkal, melyeken a Red Bull szinte legyzhetetlen. St, azt sem szabad elfelednnk, hogy a wokingiaknak van egy Hamiltonuk, s 2008 vilgbajnoka ppen a szingaprihoz hasonl vrosi plykon tud olyan extra teljestmnyt elvarzsolni, mellyel bolondd teszi az ellenfeleket. Alonso szintn sajt terepeknt kezeli a szks, vrosi utckat, s azt se feledjk el, hogy is megzlelte mr a gyzelem zt a Yas Marina-blben - a tbb szempontbl is emlkezetes 2008-as futam alkalmval. Nem mondom, hogy a Red Bull lass lesz itt, de azt is kizrtnak tartom, hogy olyan rinthetetlenek legyenek, mint Magyarorszgon.
Aztn persze jhet az a Suzuka, melynek temps, gyors, nagy leszortert ignyl kanyarjai szinte elre garantljk a Red Bull ketts gyzelmt. A Ferrarinak s a McLarennek nagyon kemnyen kell dolgoznia, hogy megtallja az eddig mg hinyz mennyisg tapadst a suzukai aszfaltcskra, azonban at se feledjk, hogy ekkor mr igen jelents idvel, kt hnappal lesznk a gyrak munkba llsa utn. Idnek teht nincsenek hjn az ldzk. St, mi tbb, Korea kivtelvel - melyrl nem sokat tudunk - Suzuka utn egyetlen plya sem tnik a Red Bull kifejezett felsgterletnek. A McLarennek ugyan meggylhet a baja az interlagosi buckkkal, de nem tlzs azt mondani, a bajnoksg hajrjban az autk teljestmnye helyett a piltk kerlnek reflektorfnybe.
Az t bajnoki kihv termszetesen teljesen ms eljelekkel vrhatja a szezon msodik felt. A legegyszerbb helyzetben Alonso van: a ktszeres vilgbajnok spanyol jelenleg utols a kihvk kztt, sorsa teht nem kizrlag a sajt kezben van. A legtbb amit tehet, hogy egyszeren szmzi versenyzsbl azokat a hibkat, melyek az idny els felben szeszedett lemaradst eredmnyeztk. Ami azonban mellette szlhat, hogy neki nem kell megkzdeni csapaton belli rivlissal: ahogy Hockenheimben is lthattuk, Felipe Masst brmikor ksz beldozni a Ferrari vezetsge.
Webber s Vettel magabiztosan vrhatjk a folytatst, hisz tudjk: mindentt gyorsak lesznek, Suzukban pedig valsznleg meg sem tudjk ket kzelteni a rivlisok. Ott van azonban kztk a rivalizls szelleme - tudjk, hogy szmukra az elsdleges ellenfl a szomszd garzsban ll aut s piltja. A mentlis teher kezelse, az ezzel val egyttls lehet a kulcsmomentuma kettejk versenyfutsnak.
A McLaren kt vilgbajnoka gy tnik jl kijn egymssal. Hamiltonban persze rzsem szerint nagyobb a potencil, Isten adta tehetsgvel kitnen fog reaglni a helyzetekre, olyan helyszneken is extra teljestmnyt sajtolhat ki az autbl, ahol egybknt nem sok esly knlkozna neki. Button igazsg szerint fleg az idjrsi krlmnyekbl fakad koszban s hagyomnyos szerencsjben bzhat.
Egy azonban biztos: a vilgtrtnet taln legnagyszerbb bajnoki versenyfutsa ll elttnk.
|