Hrek>> : Hivatalos: A Pirelli lesz a Formula-1 j gumiszlltja |
Hivatalos: A Pirelli lesz a Formula-1 j gumiszlltja
2010.06.23. 16:27
A Motorsport Vilgtancs ma Genfben lsezett, ahol dntst hoztak a sportot rint fontosabb krdsekben, mint pldul a gumiszably, valamint a 2011-es Technikai Elrsok.
A WMSC dntsvel vget rt a hetek ta tart vita az abroncsokrl: Az FIA hivatalosan is megerstette, hogy jvre a Pirelli visszatr a szguld cirkuszba. Az olasz gyrtval kttt megllapods hrom vre szl. A Formula-1 kizrlagos gumiszlltjnak tiszteletben kell tartania az FIA Technikai- s Sportszablyzatt.
A 2011-es vadtl ismt letbe lp a 107 szzalkos szably, amelynek rtelmben csak azok a versenyzk vehetnek rszt a versenyen, akik a leggyorsabb kvalifikcis krk sorn 107 szzalkon bell vannak a Q1 legjobb ideredmnyhez viszonytva. Klnleges esetekben (pldul ha valaki mszaki hiba nem tud rszt venni az idmrn) a szabadedzsen elrt idket veszik figyelembe. Amennyiben ez tbb versenyzt is rint, a versenybrsg dnt a rajtsorrendrl.
Az elzs megknnytse rdekben az FIA lehetv teszi a piltaflkbl szablyozhat szrnyak hasznlatt: A hts lgterel llsn kizrlag a harmadik kr utn lehet mdostani, s csak abban az esetben, amennyiben az aut elektronikja ezt a kijelzn engedlyezi. Tovbbi korltozs, hogy a rendszer csak akkor mkdtethet, ha a versenyz egy msodperces tvolsgon bell van az ellenfelhez. A szrnybellts visszall az eredeti pozcijra, amint a pilta a hasznlat utn a fkre lp. Minden tovbbi, piltaflkbl llthat s szablyozhat aerodinamikai elem hasznlata tilos – az F-csatorna-rendszert is belertve.
A Motorsport Vilgtancs azonnali hatllyal konkretizlta a 'biztonsgi auts szablyt', amely Monacban bonyodalmat okozott. Amennyiben az utols krt a biztonsgi aut mgtt kezdi meg a mezny, egszen a kocks zszlig tilos az elzs – fggetlenl attl, hogy a felvezetkocsi a kr vgn visszatr a boxba.
A Kanadai Nagydj idmr edzst kveten az FIA szksgt ltta annak, hogy tbb pontban is mdostson a lass haladsra vonatkoz elrsain. Az j szably kimondja, hogy a kvalifikcit kveten minden autnak sajt erbl kell visszatrnie a boxba, hogy benzin-prbt adhasson a szvetsg szakembereinek. A jvben szankcikkal kell szmolnia annak, aki a levezet krben megll a plyn, hogy elegend zemanyag maradjon a tankban a mintavtelhez. Az FIA versenybrsga minden esetet ki fog vizsglni, amikor egy aut tlsgosan lelassul a plyn vagy a boxban, s ezzel veszlybe sodorja a trsait. A lass halads megelzse rdekben az FIA minden helysznen egy maximlis idt hatroz meg a fel- s levezet krkre, valamint a rajtrcsra val felsorakozsra vonatkozan. Aki ezt tllpi, szmolnia kell a kvetkezmnyekkel.
A kinetikus energia-visszanyer rendszer 2011-es visszatrse miatt az autk minimum slyt 640 kilogrammra nveltk, megknnytve ezzel a slyelosztst a KERS hasznlinak.
Az FIA a jvben – akrcsak a versenyzknek – a csapatok munkatrsainak is licenceket osztana ki, amelyeket slyos szablysrts esetn visszavonhatnak.
Az FIA jvhagyta Ho-Pin Tung ideiglenes szuperlicenc krelmt, amelynek kvetkeztben a knai pilta ngy versenyre szl Formula-1-es vezeti engedlyt kap.
A WMSC legkzelebb szeptember 10-n l ssze az olaszorszgi Comban.
|