Hírek>> : Hivatalos: A Pirelli lesz a Formula-1 új gumiszállítója |
Hivatalos: A Pirelli lesz a Formula-1 új gumiszállítója
2010.06.23. 16:27
A Motorsport Világtanács ma Genfben ülésezett, ahol döntést hoztak a sportot érintő fontosabb kérdésekben, mint például a gumiszabály, valamint a 2011-es Technikai Előírások.
A WMSC döntésével véget ért a hetek óta tartó vita az abroncsokról: Az FIA hivatalosan is megerősítette, hogy jövőre a Pirelli visszatér a száguldó cirkuszba. Az olasz gyártóval kötött megállapodás három évre szól. A Formula-1 kizárólagos gumiszállítójának tiszteletben kell tartania az FIA Technikai- és Sportszabályzatát.
A 2011-es évadtól ismét életbe lép a 107 százalékos szabály, amelynek értelmében csak azok a versenyzők vehetnek részt a versenyen, akik a leggyorsabb kvalifikációs körük során 107 százalékon belül vannak a Q1 legjobb időeredményéhez viszonyítva. Különleges esetekben (például ha valaki műszaki hiba nem tud részt venni az időmérőn) a szabadedzésen elért időket veszik figyelembe. Amennyiben ez több versenyzőt is érint, a versenybíróság dönt a rajtsorrendről.
Az előzés megkönnyítése érdekében az FIA lehetővé teszi a pilótafülkéből szabályozható szárnyak használatát: A hátsó légterelő állásán kizárólag a harmadik kör után lehet módosítani, és csak abban az esetben, amennyiben az autó elektronikája ezt a kijelzőn engedélyezi. További korlátozás, hogy a rendszer csak akkor működtethető, ha a versenyző egy másodperces távolságon belül van az ellenfeléhez. A szárnybeállítás visszaáll az eredeti pozíciójára, amint a pilóta a használat után a fékre lép. Minden további, pilótafülkéből állítható és szabályozható aerodinamikai elem használata tilos – az F-csatorna-rendszert is beleértve.
A Motorsport Világtanács azonnali hatállyal konkretizálta a 'biztonsági autós szabályt', amely Monacóban bonyodalmat okozott. Amennyiben az utolsó kört a biztonsági autó mögött kezdi meg a mezőny, egészen a kockás zászlóig tilos az előzés – függetlenül attól, hogy a felvezetőkocsi a kör végén visszatér a boxba.
A Kanadai Nagydíj időmérő edzését követően az FIA szükségét látta annak, hogy több pontban is módosítson a lassú haladásra vonatkozó előírásain. Az új szabály kimondja, hogy a kvalifikációt követően minden autónak saját erőből kell visszatérnie a boxba, hogy benzin-próbát adhasson a szövetség szakembereinek. A jövőben szankciókkal kell számolnia annak, aki a levezető körben megáll a pályán, hogy elegendő üzemanyag maradjon a tankban a mintavételhez. Az FIA versenybírósága minden esetet ki fog vizsgálni, amikor egy autó túlságosan lelassul a pályán vagy a boxban, és ezzel veszélybe sodorja a társait. A lassú haladás megelőzése érdekében az FIA minden helyszínen egy maximális időt határoz meg a fel- és levezető körökre, valamint a rajtrácsra való felsorakozásra vonatkozóan. Aki ezt túllépi, számolnia kell a következményekkel.
A kinetikus energia-visszanyerő rendszer 2011-es visszatérése miatt az autók minimum súlyát 640 kilogrammra növelték, megkönnyítve ezzel a súlyelosztást a KERS használóinak.
Az FIA a jövőben – akárcsak a versenyzőknek – a csapatok munkatársainak is licenceket osztana ki, amelyeket súlyos szabálysértés esetén visszavonhatnak.
Az FIA jóváhagyta Ho-Pin Tung ideiglenes szuperlicenc kérelmét, amelynek következtében a kínai pilóta négy versenyre szóló Formula-1-es vezetői engedélyt kap.
A WMSC legközelebb szeptember 10-én ül össze az olaszországi Comóban.
|