Hírek>> : Száguldó ezredek Kanadában: Profi boxkiállás Ferrari módra |
Száguldó ezredek Kanadában: Profi boxkiállás Ferrari módra
2010.06.17. 18:43
A hétvégi Kanadai Nagydíj számos izgalmas manőverrel kápráztatott el minket, ezekből szeretnénk most kiemelni egyet, nevezetesen Lewis Hamilton és Fernando Alonso 7. kör végén történt boxkiállását, mely alatt a Ferrari versenyzője 1,970 másodperces hátrányt volt képes ledolgozni, ezzel megelőzve mclarenes riválisát.
A két pilóta között említett 1.970 másodperces különbséget a pálya utolsó mérési pontján mérték. A hátsó egyenesben járunk tehát, ahol Hamilton és Alonso is a rendkívül rosszul működő szuperlágy gumikon kényszerül a kemény keveréket használó Red Bull pilótáival szembeni védekezésre.
Hamilton már itt veszít előnyéből, miközben az erősködő Vettel-t görcsösen igyekszik visszatartani. Ezalatt a Ferraris maga mellé engedi a szélvész gyors Webbert, akivel nem kezd felesleges kakaskodásba. Lewis egyenesen beront a boxutcába, Vettel beveszi a sikánt. Mögöttük érkezik Fernando és Mark szorosan egymás mellett. Webber a pálya belső oldalára szorulva nem tud az ideális íven elkanyarodni, így átvágja lassítót, Alonso pedig roppant rövid féktávot véve követi Hamiltont a boxba.
Az órák adatai alapján a fentebb említett akciók okán már csak 1,5 másodperc a különbség, a boxkijáratnál mégis gyakorlatilag egymás mellett haladtak. Hol sikerült a Ferrarinak ezt ledolgozni? A boxutcában kötelezően használandó sebességhatároló miatt sebességkülönbség nem alakulhat ki az autók között, a megoldás tehát máshol keresendő, mégpedig a lassulásban, gyorsulásban és a kerékcserét végző csapattagok gyorsaságában.
Folytassuk a sort. Alonso ismét egy rövidebb, erőteljesebb lassulással további 2-3 tizedet farag a megállásáig. A szerelők villámgyorsan végzik a dolgukat mindkét csapatban, de mennyire gyorsan? Hamilton 5,8, Alonso 5,4 másodpercet tölt álló helyzetben, ez tehát további 4 tizedet jelent.
|
idő a megállásig |
idő az elindulásig |
állva töltött idő |
boxutca idő |
Fernando Alonso |
10,2 s |
15,6 s |
5,4 s |
21.277 s |
Lewis Hamilton |
11,2 s |
17,0 s |
5,8 s |
22.790 s |
A boxutcai idők közötti különbség Alonso javára 1.513s ami tökélesen fedezi a boxkiállás előtti 1,5s-os hátrányt.
A Ferrari elindulásáig a hátrány már csak 7-8 tized. Ekkor Alonso, Hamiltonhoz képest sokkal agresszívebb kigyorsítással, kivágja "versenyszemélygépjárművét" amivel majdhogynem teljesen le is radirozza a differenciát. A maradék 1-2 tizedet Hamilton dobta el "rémületében", amikor meglátta a mellette ficánkoló Alonso-t.
Ha visszanézzük a rajtot, láthatjuk, hogy a Ferrari dinamikusabban indul meg, mint a McLaren, itt tehát látható némi olasz előny. Persze ez lehet pályaspecifikus jellemző is, nem biztos, hogy minden pályán ez lesz tapasztalható. Mindenesetre érdemes ezentúl ilyen szemszögből is figyelni az élmenők autóit.
Összegezve a folyamatot, kijelenthetjük, hogy a Ferrari csapat és Alonso is kiváló munkát végzett, de mint tudjuk, később ez a precíz munkával kidolgozott előny a semmibe veszett.
forrás:f1-live.hu/ írta: bobbybinary
|