Hrek>> : Schumacher s Alonso Ecclestone zsebre jtszik |
Schumacher s Alonso Ecclestone zsebre jtszik
2010.04.30. 16:52
Nem tl bonyolult mvelet klnvlasztani a versenyzi gyessget a Formula–1 zleti oldaltl, a megfelel versenyznek ugyanakkor bizonyos, hogy valdi hatssal kell brnia a sport pnzgyeire is.
Vegyk pldaknt Michael Schumachert. Visszatrse els futamt, vagyis a Bahreini Nagydjat hazjban, Nmetorszgban 50%-kal tbben nztk a televziban, mint az azt megelz vben. Az IFM Sports Marketing Surveys kutatsi cg szerint pedig tbb mint 10,5 milli nmet polgr mondott le vasrnap dlelttjrl, csak hogy megtekinthessk hsk hrom v kihagys utni plyra val visszatrst.
Termszetesen azonban nem csupn a nmet szurkolk voltak az egyedliek, akik dvzltk Schumacher visszatrst. Bernie Ecclestone, a Formula–1 vezetje volt az a szemly, aki a legtbbet nyerte az gyn. Amikor a htszeres vilgbajnok 2006-ban utoljra versenyzett, a nmet televzis jogokat venknti 90 milli dollrrt adta el az zletember. Schumacher korai visszavonulsa ta azonban a nmet lakossg biztos F1-es kznsge igencsak megcsappant, akrcsak a jogok ra, mely az elbbi sszegnl jval alacsonyabbra, konkrtan 49 milli dollrra esett vissza. Amennyiben teht ha a klasszis visszatrse ltal generlt rdeklds nem csappan meg, ez az rtk ktsgtelenl ismt nvekedni fog, amikor Ecclestone jra trgyal a nmet tv szerzdsrl.
Nem csoda teht, hogy a 79 ves szakember szilrdan Schumacher vdelmre kelt az els ngy futam utni kritikahadjrat kapcsn, s a mlt hten kijelentette, hogy „brki, aki Michaelt kritizlja, tved. tbbet rdemel. Csak azt mondhatom, ne becsljk al Michaelt. Adjanak neki idt az j authoz s az j gumikhoz val alkalmazkodsra.” Schumacher hatalmas pnzeket r, Ecclestone pedig ennek teljes mrtkben a tudatban van, hisz korbban mr tapasztalhatta ezt a tnyt.
1990-ben, mieltt Schumacher elszr csatlakozott a szguld cirkuszhoz, a Formula–1 meglehetsen ismeretlen sport volt Nmetorszgban. Nmet versenyz mr 16 ve nem nyert akkor futamot, az F1-et pedig ritkn tztk csak msorra. 1992-ben, amikor Schumacher els teljes szezonjt teljestette a motorsportok kirlykategrijban, mg csak 1,8 milli nz hangoldott r az egyes futamokra, amikor azonban a nmet klasszis nyerni kezdett, a Formula–1 nmetorszgi npszersge egyre inkbb az egekbe szktt.
1995-ben, amikor Schumacher msodjra lett vilgbajnok, a nmet tvnzk tlagosan elrtk a futamonknti 5,6 millit, mg 2001-re – Schumacher sportban val tartzkodsnak tizedik vforduljra – minden addigi cscsot ttrtek s meghaladtk a 10 millis lomhatrt.
Fokozatosan teht egsz Nmetorszg rdekldni kezdett az F1 irnt, ami a sport szmra nagyszer dolog volt. Ahogyan a bajnok gyzelmei egyre sokasodtak, gy gazdagodott a sport a nmet szponzorok, plyk, gyrtk s mg a sport kereskedelmi jogainak nmet tulajdonosai befektetsbl is. Olyan nagy nmet mrkk, mint a BMW, az Allianz s a DHL mind-mind a sport rszv akartak vlni.
Ennek alapjn pedig ezt az egsz folyamatot lehetne akr Schumacher-effektusnak is nevezni, ez azonban mgsem lenne helyes, hiszen nem csupn a nmet bajnok volt az, aki robbansszeren megnvelte az F1 irnti rdekldst. ..
…nem is olyan rgen, 2002-ben ugyanis mg nem sugroztk lben a futamokat a spanyol televziban. Fernando Alonso F1-ben val szereplse azonban ezt egy csapsra megvltoztatta.
Alonso eltt a spanyol versenyzk nem igazn rtk be magukat a sport trtnelmbe, a hispniai nemzet tudniillik mindssze egyetlen dobogs helyezssel bszklkedhetett, mely esemny Marquis Alfonso de Portago nevhez fzdik, aki a tvoli s kds mltban, az 1956-os Brit Nagydjon llhatott fel a pdiumra. Az 1980-as s 90-es vekben aztn j pr spanyol pilta megfordult a szguld cirkusz vilgban, mivel azonban autjuk korntsem volt versenykpes, gy szereplsk csupn arra volt j, hogy nmileg felkeltsk a spanyolok rdekldst a sport irnt.
s habr Spanyolorszg nem klnskpp rdekldtt az F1 irnyban, az F1 nagyon is szerette volna az orszgot „bekebelezni”. Mivel pedig az eurpai piac legnagyobbikn nem vetette mg meg lbt a sport, ezrt Ecclestone szmra nagyon is fontos clpontknt jelent meg Spanyolorszg, mely terleten mrhetetlen kiaknzatlan lehetsget vlt felfedezni. Alonso megjelense aztn sokak vgyt vltotta valra a sportban, hiszen nincs is arra megfelelbb mdszer, hogy egy orszgot rdekelt tegynk az F1-ben, mint azon nemzet fiai kzt tallni egy sztrpiltt.
Nem tl bonyolult mvelet klnvlasztani a versenyzi gyessget a Formula–1 zleti oldaltl, a megfelel versenyznek ugyanakkor bizonyos, hogy valdi hatssal kell brnia a sport pnzgyre is.
A Formula–1 mostanra az v egyik legnzettebb televzis programja lett Spanyolorszgban. A 2002-es semmibl val induls ta a futamokat nzk szma egyre csak nvekszik. A kznsg szilrd kiplse 2003 s 2005 kz esik, mely idszak alatt Alonso megszerezte els vilgbajnoki cmt, a fordulpontot azonban 2005-ben az vadzr Brazil Nagydj jelentette, amikor tlagban 8 milli nz ragadt a kpernyk el Spanyolhonban. Mivel Alonso jl szerepelt a futamgyzelmek tern, a spanyol Telecinco televzis trsasg beszmoljban arrl adhatott tjkoztatst, hogy az F1-es kzvettsekbl szrmaz reklmbevtelk 57,2%-kal ntt.
A Spanyol Nagydjnak helysznt ad catalunyai plya szintn profitlt az Alonso irnti egyre magasabbra tr rdekldshullmbl. Egy vtizeddel korbban mg ez az aszfaltcsk volt az egyik legkevsb ltogatott, hiszen jrszt csak klfldi szurkolk foglaltak helyet a catalunyai leltkon. 1998-ban a futam napjn mindssze 65 000-res tmeg gylt ssze, ezzel csaknem resen hagyva a plya felt. 2003-ban aztn – Alonso els Renault-s vben – a nzk szma 96 000-re ntt, mg 2005-ben minden hely elkelt, ennek alapjn 115 900 jegyet rtkestettek. Itt emltend mg, hogy a hatalmas rdeklds miatt akkor a feketepiacon 150 dollr rtk jegyek csaknem 4 000 dollrrt cserltek gazdt! 2006-ra gy a futam szervezinek csupn egyetlen lehetsge maradt: tbb leltt kellett pteni. Ezen j ltestmnyek ltrehozsa 20 milli dollrba kerlt, mivel azonban a kapukon 130 000 nz tdult oda a futam lben val megtekintsre, a befektetk szja csak mosolyra grblhetett.
2007-re aztn mg 2 000 lhelyet emeltek, gy abban az vben rekord szm, 141 000 nz ltogatott ki a spanyol aszfaltcskra. A hatalmas szmadatok ellenre azonban mg gy sem ez a nagydj helyszn az, mely leginkbb vonzan a kznsget; a februri, spanyolorszgi tesztek sznterre ugyanis tbb mint 30 000 nz tett ltogatst, a seville-i Renault F1 Roadshow utcai esemny pedig tbb mint 280 000 ezer embert vonzott oda 2006-ban.
Az Alonso irnti rdeklds – szponzorok formjban – a spanyol pnzt is az F1-be hozta. A spanyol bank, a Santander ugyanis jelenleg a sport egyik legnagyobb sszeget klt szponzora, hiszen vente krlbell 50 milli dollrt ldoz Alonso csapatnak, a Ferrarinak a tmogatsra, plusz tovbbi 4 millit a McLarenre s nagyjbl 25 millit a plykon val reklmozsra s a versenyek cmszponzorcijra.
Sajnos azonban az Alonso s Schumacher kaliber versenyzk nem nnek minden bokorban, s nem knny kitallni, vajon honnan rkezik a kvetkez ilyen nagy sztr. Oroszorszg, Mexik, India s Kna mind-mind a sport szmra eleddig kiaknzatlan piacok, mg azonban meg nem jelenik ezen orszgok egyikben egy klnleges tehetsg, addig bizonyos, hogy a sport mellkvgnyn lesznek kpesek csak haladni.
|