Hrek>> : Milyen lesz a Forma-1 kvetkez motorja? Nagyinterj az Alpine vezrigazgatjval – 1 .rsz |
Milyen lesz a Forma-1 kvetkez motorja? Nagyinterj az Alpine vezrigazgatjval – 1 .rsz
2021.08.24. 17:02
Az Alpine vezrigazgatjval, Laurent Rossival beszlgethetett a magyar sajt pr kpviselje, kztk voltunk mi is. A francia mrnk a szoksosnl is szleskrbb betekintst adott abba, hogy milyen szempontokat tart fontosnak egy autgyrt a Forma-1 kvetkez erforrsnak meghatrozsa sorn, mennyire rt egyet Christian Horner kijelentseivel, mirt nem mkdhet mg a sokak ltal csodamegoldsnak vlt hidrogn, s milyen rossz tapasztalat vezetett ahhoz, hogy csak a gyri csapat hasznlja a Viry-ben kszl erforrsokat.
A 2021-es Magyar Nagydj eltt az Alpine mrka magyarorszgi bevezetsnek alkalmbl a magyar motorsport sajt pr jsgrjval lelt egy exkluzv beszlgetsre az Alpine vezrigazgatja, Laurent Rossi, aki rendri felvezetssel sietett le a cstrtki sajtnapot kveten hozznk, a Renault Magyarorszg ves esemnyre.
A beszlgets elssorban a Forma-1 kvetkez motorformulja krl zajlott, hiszen az F1 kpviseli a kt osztrk verseny kztt is asztalhoz ltek, konkrt rszletek azonban egyelre nem nagyon szivrogtak ki arrl, hogyan nzhet ki a Forma-1 j, 2025-ben rkezhet motorja.
Termszetesen a motorfronton is kialakult mr idn a hrek szerint a Mercedes-Red Bull ellentt, hiszen mg a Mercedes folyamatosan hangslyozza a technolgiai relevancia fontossgt, a Red Bull „ordt”, olcs, cirkuszt szolgltat motorokat szeretne. s hogy a Renault hol ll ezen a skln?
„A trend egyrtelmen azt diktlja, hogy valami jobban fenntarthat megoldst kell vlasztanunk” – mondta Rossi. „gy a Forma-1 nem tvolodna el teljesen a trsadalom, a vsrlink elvrsaitl, akik majd Alpine-t fognak venni, hiszen a mi mrknk a plyn kvl is ltezik.”
„Sok opci van, de termszetesen a villanyosts a firny, elbb-utbb valamilyen mdon minden motort elektrifiklni fognak. Jelenleg szerintem a hibrid motorok jelentik a megoldst, a teljesen elektromos autk j megoldst jelentenek a fogyasztk, nem pedig a sport szmra, de ez mg egy folyamatban lv vita. Ha nem indulunk el (a teljesen elektromos hajtslnc) tjn, akkor a szintetikus vagy zld zemanyagok enyhthetik a problminkat, az F1 szmra a szintetikus zemanyagok s a hibrid rendszerek keresztezse jelentheti a j irnyt.”
Krdsemre, hogy mit gondol Christian Horner ordt motorokat kvetel kijelentseire, Rossi elmondta, hogy mg a hang jelenti az egyik legknnyebben orvosolhat problmt.
„Igen, mindenki szereti a hangos motorokat, szintn mondom, motormrnkknt n is szeretem ket, de ha cskkentetnnk kell a bels gs motorok mrett, akkor ezzel egytt kell majd lnnk. A hang krdse aktulis az utcai autk esetben is, az emberek nem tudjk, milyen hangot kne adnia egy elektromos motornak, hiszen alig lehet hallani ket, ezrt minden nagymrka a mestersges hangokkal prblkozik.”
„Mg egy darabig velnk maradnak a bels gs motorok, szval marad a hang is, azon pedig knny vltoztatni, hogy mennyire legyenek hangosak, ez csak a tompts mrtken mlik. Egyelre olyan hangoss tehetjk ket, amilyen hangoss csak akarjuk.”
Ha mr villanyostsrl van sz, gyakran felmerl ellenrvknt, hogy mr van egy elektromos motorokkal fut vilgbajnoksg, azonban ahogyan azt a Mercedes, BMW, Audi kilpse is mutatja, jelenleg a Formula E kicsit tlsgosan is eltolta a sorozat rtkeit a technolgia tovbbfejlesztsrl a vrosi gokartversenyekre hasonlt kaotikus, akcids versenyek fel. Ettl fggetlenl Rossi szerint egyltaln nem rdgtl val gondolat a kt sorozat egyeslse.
„Nos, ezzel ismt visszatrtnk a motorok krdsre. Elbb utbb… az elmlet az, hogy a motorok egyre nagyobb rszt adja a hibrid, elektromos egysg, s ha elrjk mondjuk a 80%-os arnyt, akkor az mr szinte teljesen egy elektromos aut, gy azon a ponton majd ismt fel kell tennnk ezt a krdst. Ez mg kicsit elrbb van, nem vagyunk egyelre ezen a szinten, de szerintem termszetes mdon majd egybeolvad a kt sorozat. Addig azonban mg egy j 10 vnk van, ameddig a kt bajnoksg teljesen eltr sztori lesz.”
|