Ha meg kne nevezni a Forma–1 egyik legjobb versenyzjnek szmt Fernando Alonso egyik f erssgt, valsznleg az alkalmazkodkpessge lenne az. A spanyol mr a plyafutsa elejn hres volt arrl, hogy kpes a teljesen eltr vezetsi stlust ignyl autkbl is kiprselni az utols ezredmsodperceket. Korai renault-s veiben mutatott agresszv stlust a kerkcserk 2005-s betiltsakor egyik pillanatrl a msikra kpes volt megvltoztatni, amivel Alan Permane, a jelenlegi Alpine-csapat sportigazgatja szerint mg akkori csapattrst, Giancarlo Fisichellt is sokkolta.
Alonso ehhez kpest idn igencsak szenved az Alpine-nal, az authoz val alkalmazkodsa pedig ugyangy elnylik, mint a tbbi csapatot vlt kollgja tllsa. Ennek ksznheten egymst kvetik a hzon belli veresgek is Esteban Ocon ellen, akirl Barcelona utn maga a spanyol ismerte el: tl jl teljest ahhoz, hogy a jelenlegi szz szzalkval fel tudjon emelkedni a szintjre.
Helyzete kapcsn flmerltek a ktsgek Alonso krl: taln a nehz mclarenes vek s a kt v kihagys utn, 40 fltt jrva mr nem a rgi, s nem is vrhatjuk tle azt a szintet. Az t az F1-be visszacsbt Alpine viszont nem bizonytalanodott el, Marcin Budkowski gyvezet igazgat szerint korai mg lerni a spanyolt.
„J krds, nem tudom” – felelte a lengyel mrnk az As cm spanyol lapnak, amikor arrl krdeztk, mennyi id kell mg Alonsnak, hogy visszanyerje a j formjt. „Elnzve a mezny tbbi tagjt, hasonl a helyzet a tbbi csapatot vlt versenyzvel is. Danielnek is voltak rossz htvgi, Sebastian Portugliban javult, de eltte kszkdtt. Manapsg nehz alkalmazkodni egy j authoz s csapathoz az olyan versenyzk szmra, akik decemberben mg ms csapatot erstettek.”
„Fernando kt ven keresztl nem vezetett az F1-ben, ms kategrikban szerepelt, s sikeres volt, mert nagyon rett s tehetsges versenyz. De ne feledjk, az F1 ms szint, s nemcsak a vezetsrl szl, hanem arrl is, hogy kiprseled az autbl a szz szzalkot.”
Alonso elismerte, ilyen nehzsget mg nem okozott szmra az alkalmazkods az elmlt hsz vben. Budkowski szerint azonban jl kezeli ezt a szmra jszer helyzetet, s azt is, hogy Esteban Ocon tartsan jobb nla, amire ms korbbi csapattrsai mg nem nagyon voltak kpesek ellene.
„Tapasztalt versenyz, tudja, hogy mennyit r. Tudja, hogy mg mindig Fernando Alonso, s nem vlt egyik naprl a msikra lass versenyzv. Alzatos s rett a hozzllsa. Elismeri, hogy jobbnak kell lennie, amikor mindent ki kell hozni az autbl”
„De igaz ez nmagra, a csapatra, a mrnkkre is. Ez nemcsak a versenyzn mlik, a csapatra is kihat. Ha egy fiatal versenyz lenne, taln elbizonytalanodna, de nem szmtott arra, hogy knny lesz a visszatrse. Bahreinben a versenyen jl teljestett, s az emberek azt gondoltk, Fernando ugyanaz, egybl gyors lesz. De realistnak kell lenni, s szerintem nem gondolta azt, hogy knny lesz. De azt sem gondolom, hogy szmtott r, hogy ilyen nehz lesz. A kpessgeiben viszont nem ktelkedik.”
Krds, van-e hatra a trelmnek, s akkor is ilyen higgadt marad-e, ha Ocon a folytatsban is jobb lesz nla. „Errl mg tl korai beszlni” – felelte Budkowski. „Portugliban pldul a szabadedzseken kicsit vgig gyorsabb volt nla. szintn szlva nagyon szoros a kzdelem kettejk kztt, s ez nagyszer szmunkra, mivel azt jelenti, hogy egymst is hajszoljk. J kt olyan versenyzt a csapatnl tudni, akik a hatrig viszik az autt. De korai mg az effle dolgokrl beszlni.”
A szakember arrl is szt ejtett, hogy Alonso beilleszkedsei problmi miatt az Alpine jelenleg Ocont tekinti viszonytsi pontnak, a fejlesztsekben is.
„Esteban a viszonytsi pontunk, mivel tavaly is velnk volt, tudjuk, mire kpes, ismerjk a gyenge pontjait s az erssgeit, s lttuk a fejldst az elmlt hnapokban. a mrcnk – ha gy tetszik – Fernandhoz kpest. Fernando ktszeres bajnok, nagy tapasztalattal, ers visszajelzsekkel az autrl, aki segt az aut fejlesztsben. De egyelre Esteban a viszonytsi pont szmunkra a folytonossg, a tavalyi v miatt.”
Az gyvezet igazgat arrl is beszlt, hogy csapatuk mr egyre inkbb a 2022-es szezonra sszpontost. Az idei autra Portuglia utn mg Monacban, majd Bakuban is flkerl pr jts, aztn vge a fejlesztsnek, s onnantl mr abbl prblnak tbbet kihozni, amijk akkor lesz.
E fejleszts rszeknt Alonsnak is igyekeznek segtsget nyjtani. A versenyz Barcelonban flfedte, a kormnyszervjn vltoztatnak, hogy jobban boldogulhasson. „Volt pr dolog, hogy otthonosabban rezzem magam az autban. Ennl az autnl ms a kormnyszerv, s az rzs is, amit a kormny nyjt. Msfajta kormnyzshoz szoktam, s most vgre rkezik ez az autra, ami taln megszokottabb lesz. Az aut karaktere is ms, mskppen viselkedik.”
Az aut alaktsban viszont idn meg van ktve a csapat keze, ezrt Alonso megjegyezte: „Mivel jvre vltoznak a szablyok, nincs rtelme mdostani a mostani aut filozfijn. Nekem kell mskppen vezetnem, s erre trekszem a folytatsban. Egyre jobb leszek, s remlhetleg hamarosan minden jl megy majd.”
A legfbb gyenge pontjt eddig az egykrs teljestmny jelentette – Monacban muszj lesz mindent kisajtolnia az autjbl az idmrn ahhoz, hogy vasrnap j eredmnyt szllthasson. „Monacban a szombat lesz a dnt, az, hogy akkor kihozzam az autbl a maximumot” – llaptotta meg.